Registrace pacientů

23.11.2024

Vážení pacienti/pacientky, velmi nás těší Vás enormní zájem registrovat se, být léčen/a a dispenzarizován/a v naší neurologické ambulanci v rámci čerpání neurologické zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Každý den se s Vámi setkávám osobně, přijímám od Vás telefonáty a e-maily s žádostí o vyšetření.

Podle čl.31 Listiny základních práv a svobod každý právo na ochranu zdraví a občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon (citace viz níže).

Aktuálně jsme schopni zajistit vyšetření do 10 dní včetně elektrofyziologického vyšetření (EEG, EMG, vyšetření evokovaných potenciálů), v jiných zdravotnických zařízeních, které mají zasmluvněnou péči s veřejnými zdravotními pojišťovnami jsou čekací doby 3-4 měsíce či déle.

Pacienti, kteří mají zájem být registrovaní v naší neurologické ambulanci a čerpat zdravotní péči hrazenou ze zdravotního pojištění, nechť se obrátí přímo na svoji veřejnou zdravotní pojišťovnu s písemnou žádostí o zasmluvnění péče s naším zdravotnickým zařízením (neboť pacient má právo na výběr zdravotnického zařízení a lékaře, pokud dotyčné zařízení má kapacitu jej ošetřit) nebo si stáhněte níže uvedený formulář, vyplňte a kopii zašlete na náš e-mail: neurologie@neurologiemistrikova.cz.


Stejný formulář lze vyplnit i při osobní návštěvě naší ambulance.

V rámci jednání s jednotlivými veřejnými zdravotními pojišťovnami o uzavření smlouvy o poskytování a úhradě péče s našim zdravotnickým zařízením budou Vaše žádosti o registraci a péči v naší neurologické ambulanci předány Vaší zdravotní pojišťovně.

Tedy aktuálně poskytujeme neurologickou péči pouze pro samoplátce se stejnými čekacími dobami, jak jsem uvedla výše (do 10 dní od objednání).

Podle čl. 31 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") má každý právo na ochranu zdraví a občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon. Těchto práv je pak podle čl. 41 odst. 1 Listiny možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které je provádějí. Je proto třeba respektovat, že právo na zdravotní péči je možno uplatňovat jen za podmínek, které stanoví zákon. Ten nepochybně musí vyhovovat obecnému ustanovení Listiny - čl. 4 , který zákonodárce opravňuje k omezení určitého základního práva zákonem, a zároveň stanoví, že toto omezení musí platit stejně pro stejné případy a vždy musí šetřit podstatu a smysl omezovaného práva či svobody.

Pojištěnec v rámci práva na zdravotní péči musí mít zaručeno právo na svobodnou volbu lékaře i zdravotnického zařízení. Uvedené právo tak nepochybně obsahuje možnost alternativy - volby lékaře a zdravotnického zařízení, toto právo však nelze pojímat absolutně, neboť stanovit jeho meze je s ohledem na znění čl. 31 Listiny (které klade také důraz na bezplatnost zdravotní péče) věcí zákonodárce. Právní úprava poskytování zdravotní péče obsažená v zákoně č. 48/1997 Sb. , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (který je jedním ze zákonů, na který čl. 31 Listiny stejně jako čl. 41 Listiny odkazuje), představuje, a to včetně právní úpravy výběrového řízení, zákonodárcem zatím volenou koncepci zdravotnického systému vycházející z povinnosti zdravotních pojišťoven zajistit poskytování zdravotní péče svým pojištěncům. Tuto povinnost plní zdravotní pojišťovny prostřednictvím zdravotnických zařízení, se kterými uzavřely smlouvu o poskytování a úhradě zdravotní péče. Zdravotní pojišťovny tak vytvářejí, jak upravuje část osmá zákona č. 48/1997 Sb., síť poskytování a úhrady zdravotní péče, která se snaží o zaručení teritoriální dostupnosti a kvality poskytované zdravotní péče a měla by také sloužit k vyloučení možných zdrojů nerovností v přístupu ke zdravotní péči a která je dále provázána i do dalších ustanovení zákona o veřejném zdravotním pojištění, je legislativním vyjádřením vůle zákonodárce; přitom princip svobodné volby lékaře či zdravotnického zařízení, i když jej zatímní úprava (jejíž dočasnost byla zákonodárcem deklarována omezením účinnosti zákona č. 48/1997 Sb.) nezajišťuje v plném rozsahu, je v zásadě respektován do té míry, jakou je možno považovat za stále ještě šetřící podstatu a smysl posuzovaného základního práva z pohledu čl. 4 odst. 4 Listiny.

Zdroj: Pl. ÚS 23/98 Právo na bezplatnou zdravotní péči (Zákony pro lidi).